Házi feladat adásának elvei és az iskolai dolgozatok szabályai

 (Pedagógiai program)

 
Fogalma:      Az iskolai oktatási időn túl a gyermek számára megtanulásra, illetve elvégzésre kijelölt feladat

Célja:            Az iskolai tananyag rögzítése illetve gyakorlása. Az így elsajátítotttudásra építheti a pedagógus az újabb ismeretanyagot.

 Fajtái:

 -          Szóbeli házi feladat:

      • szó szerint elsajátítandó versek, memoriterek
      • definíciók
      • bármely tantárgyhoz kapcsolódó, saját megfogalmazásban
      • elmondandó szövegek

-          Írásbeli házi feladat lehet:

·         munkafüzetek kitöltése

·         tankönyvi kérdésekre adandó írásbeli válaszok

·         ábrák, vázlatok készítése, prezentáció készítése

·         házi fogalmazások, házi dolgozatok, olvasónaplók készítése

·         kutatómunka (az egyes tárgyakhoz kapcsolódó gyűjtések, ismerethordozókból) kiállítások megtekintését követően a látottak önálló írásbeli feldolgozása

Alapelvek:

 -          Minden tantárgyból adható szóbeli és írásbeli házi feladat

-          Rajz, technika, ének tárgyakból a tanuló órai teljesítményét értékeljük elsősorban (korlátozott házi feladat adás szóban, írásban)

-          A hétvégére és szünetekre korlátozott mennyiségű írásbeli házi feladat adható (kivétel az 1 órás tantárgy)

-          Írásbeli házi feladat kapcsolódjon az óra anyagához

-          Mennyiségileg annyit adjunk, amit ellenőrizni is lehet.

-          Írásbeli házi feladat el nem készítése nem minősíthető elégtelen érdemjeggyel a naplóban

-          Kötelező olvasmány elolvasására legyen elegendő az idő

-   Mértékkel adható szorgalmi feladat, melynek el nem készítése nem járhat felelősségre vonással.

-          Tanítók tartsanak folyamatos kapcsolatot a napközis nevelővel a házi feladat mennyiségét illetően

 -        Az osztályfőnök koordinálja a tanulók véleménye alapján az adott szóbeli és írásbeli feladatok mennyiségét

 

Írásbeli beszámoltatás rendje

 

 Írásbeli beszámoltatás történhet csoportosan és egyénileg.

 1.)    Tájékozódó beszámoltatás (nem kell előre bejelenteni) 5-10 perces rövid számadás a pillanatnyi tudásról. Javítása azonnal történik a tanuló által, zöld vagy kék színnel.

 
Értékelése: A tanár által kidolgozott módszer alapján (dicséret, elismerés, piros pont stb.)

Ráirányítja a figyelmet az eredményre vagy a hiányokra.

Gyakorisága: bármikor történhet.

2.)    Év eleji diagnosztizáló mérés: emlékezetet mér (Honnan indulok?).

 A helyzetfeltárás eszköze, az induló tudás megállapítására.

 Értékelni kell, de nem osztályozzuk.

 

 3.)    Egyéni írásbeli beszámoltatás:

 - differenciálásra ad lehetőséget

 - a tanár állítja össze a feladatokat

 - gyakorisága: tantárgya jellegétől függ

 - Értékelése legyen objektív, követhető!

 
4.)    Röpdolgozat:

 -          1 vagy több óra anyagát tartalmazza

 -          Lehetőség szerint előre be kell jelenteni

 -          Célszerű előtte rendszerezni a tudást

 -          A tanár állítja össze a kérdéseket

 -          Javítás: célszerű pontozással

 -          Osztályozás: tanár által megállapított ponthatár alapján

 -          Naplóba beírva teljes értékű jegy

 -          Tanulónak ki kell adni

 -          Ha a dolgozatok 50%-a elégtelen, nem lehet a naplóba beírni

 
(Ilyen esetben a jó eredmény a tanuló kívánsága szerint beírható a naplóba. Cél: ösztönzés.)

 
5.)  Témazáró dolgozat:

 -          Nagy egységet lezáró írásbeli beszámolás, amely az elsajátított tantervi anyagot méri: törzsanyag szinten

 -          Összefoglaló- és gyakorló óra előzi meg

 -          Íratása történhet: feladatlappal vagy munkaközösség által kidolgozott feladatsorral

 -          Előre jelezzük az időpontját   

 -          Javítása 10 munkanapon belül történjen meg

 -          Egy tanítási napon két témazárónál több nem íratható

 

Témazárók értékelésénél egységességre törekszünk a következő elvek szerint:

Felsőben

Alsóban 

91% - 100 % - 5

91% - 100 % - 5

76 % -  90 % - 4

80 % -  90 % - 4

51 % -  75 % - 3

60 % -  79 % - 3

31 % -  50 % - 2

50 % -  59 % - 2

  0 % -  30 % - 1

  0 % -  49 % - 1

 

Az SNI-s tanulók értékelésében max. 10 % engedménnyel alakítjuk ki az osztályzatot, kivétel a jeles osztályzat.                                                                     

Felsőben

Alsóban

91% - 100 % - 5

91% - 100% - 5

70% - 90% - 4

72% - 90% - 4

41% - 69% - 3

50% - 71% - 3

21% - 40% - 2

40% - 49% - 2

0% - 20% - 1

0% - 39% - 1